12 de maig, 2015

Pastís amb crema de mascarpone i gerds


Els peixos, ai els peixos! A casa ens porten de cap! Així que per fer el pastís del tercer aniversari de l'Arnau vaig buscar la manera d'introduir-los al pastís.

Per la base vaig seguir una recepta de bloc de l'Alma Obregón amb alguna modificació. Per cobrir i enganxar el fondant vaig fer una crema de formatge mascarpone. Al necessitar refrigerar, la base va quedar un pèl compacte, bo, però compacte.


Pastís amb  crema de mascarpone i gerds



Ingredients

Pa de pessic per a un motlle de 18 cm:
~ 200 gr. de farina integral
~ 200 gr. de sucre
~ 200 gr. de mantega
~ 4 ous
~ 1 culleradeta de sucre de vainilla
~ 1 sobre de llevat
~ melmelada de gerds

Per la decoració:
~ 1 terrina de 250 gr de mascarpone
~ 1 bric petit de nata per postres
~ 4 cullerades de sucre llustre
~ 6 galetes d'avena (tipus Digestives)
~ 1 paquet de fondant blau cel

Elaboració
Encenem el forn a 170 º. Passem pel colador la farina i el llevat i ho reservem en un bol. Mesclem el sucre i la mantega fins que claregi, i llavors els ous un a un fins que estigui tot ben homogeni. Preparem el motlle perquè no s'enganxi amb mantega i una mica de farina i hi posem tota la massa. Ho enfornem aproximadament 50 minuts, fins que un escuradents surti net. 
Mentre esperem, farem la crema de mascarpone. Batem el formatge i les quatre cullerades de sucre llustre fins que estigui ben cremós. A part agafarem la nata i la muntarem. Ajuntarem les dues cremes a poc a poc amb una espàtula fins a tenir una sola crema ben espessa i consistent. La reservarem a la nevera per poder decorar el pastís i que estigui amb prou cos.
Quan ja el tenim cuit el deixem refredar una mica i el desemmotllem i el deixem refredar uns 30 minuts més, perquè sinó se'ns trencarà al partir-lo.
Si consulteu la recepta original, hi posen almívar, potser ha estat el meu error i per això estava una mica sec, però no volia afegir més sucre al pastís.
Un cop el noteu prou fred, agafeu una lira o un ganivet prou llarg i sense serra, per partir el pastis en pel mig i poder-lo farcir. Hi posem tota la melmelada de gerds que vulgueu i el torneu a tapar mirant que no surti pels costats. Si encara noteu el pastís calentó, el deixarem refredar del tot per posar la crema de formatge, hi posarem una capa fina per aguantar les molles i les imperfeccions i el posarem 30 minuts a la nevera. 
Ara és el moment de fer les onades d'aigua i les figuretes dels peixos del pastís. Sempre que treballem el fondant necessitarem posar sucre llustre sobre la superfície i sobre el corró perquè no se'ns enganxi. El contacte amb el calor de la mà ja el farà molt més tou i enganxós. Per fer les onades sols vaig aplanar un xurro a sobre la cuina i un dels costats el vaig tallar recte (amb l'ajut d'un full de paper) i a l'altre costat i vaig fer les onades. Després vaig modelar els peixos tant bé com vaig poder (un sencer i l'altre en dos parts per fer veure que sortia de l'aigua). També triturem les 6 galetes amb l'accessori picador de la batedora de mà i les reservem per fer la sorra.
Ara per fi ja podia muntar la part creativa del pastís. Primer vaig tornar a posar una capa primeta de crema de formatge per igualar i ja vaig enganxar la tira del mar. Amb l'ajut d'escuradents, vaig clavar els peixos i vaig repartir la galeta en forma de sorra a on em va semblar i amb una mida prou gran per poder posar les tres espelmes dels animals (també vaig posar crema de formatge al voltant de la safata i hi vaig repartir sorra). I per acabar de tapar tots els forats i les imperfeccions vaig posar la crema en una mànega pastissera amb una boquilla llisa i vaig anar fent punts de crema i aixafant-los amb una espàtula per fer les onades blanques.

El resultat, a part del de la imatge, és que en 2 minuts els dos peixos estaven a la panxa de l'Arnau i als altres encara no ens havia donat temps de provar-lo!