03 de maig, 2019

Mona 2019 - Pastís d'ametlla amb crema de mascarpone i xocolata desfeta

Aquest any m'ha tocat fer les mones a mi, així que ja vaig pensar fa dies de què les faria i com les decoraria per tenir tots els ingredients els dies abans d'entregar-les. A banda dels ninots que sempre decoren i agraden als nens que les reben, és clar!



Els brioixos van ser elaborats amb farina d'ametlla i la crema per cobrir amb mascarpone i nata. La recepta per fer-les és aquesta:

Pastís d'ametlla amb crema de mascarpone i xocolata desfeta

Ingredients per a un motlle de 18cm (i 8 cm d'alt)

Pa de pessic d'ametlla:
~ 225 gr d'ous (aproximadament 3 ous, però jo els vaig pesar)
~ 190 gr d'ametlla en pols
~ 170 gr de sucre llustre
~ 50 gr de farina blanca
~ 180 gr de clares d'ou
~ 50 gr de sucre blanc
~ 50 gr de mantega

Crema de mascarpone:
~ 500 ml de nata per montar
~ 500 gr de mascarpone
~ 60 gr de sucre fi
~ 1 culleradeta de pasta de vainilla o extracte

Altres ingredients:
~ melmelada d'albercoc o prèssec
~ 100 gr de xocolata per a postres
~ 50 gr de llet
~ un paquetet de fondant blanc
~ mikados
~ macarons
~ decoracions de xocolata o sucre petites


Elaboració

Primer de tot es fan el pans de pessic. Encenem el forn a 220º. Agafem les clares i els 50 gr de sucre i les muntem a punt de neu. Les reservem. Barregem els ous i el sucre llustre i ho batem fins que dobli el volum. Seguidament afegim l'ametlla en pols i la farina. Ara és el torn de la mantega fosa. Amb una pala afegim les clares a punt de neu, intentem que no ens baixi l'aire que em aconseguit amb les clares. Ara haurem de pesar la massa total i dividir el pes en tres. Si teniu tres motlles iguals els podeu coure junts i si només en teniu un, com és el meu cas, poseu paper d'enformar al cul del motlle i ompliu el motlle amb una de les tres parts. Serà aproximadament uns 300 gr de massa. Amb el forn tant fort i la massa prima amb uns 10-15 minuts en tindrem prou. Atents a vigilar molt el forn que no se'ns cremi el pa de pessic. Un cop cuit li retirem el motlle i el deixem refredar. El netegem ràpidament i posem una altra part de massa i així ho repetim les tres vegades. Els deixem refredar del tot a poder ser sobre una reixeta. 


Un cop els tenim acabats fem la crema de mascarpone. La nata i el mascarpone han d'estar ben freds. Posem la nata, el formatge, la vainilla i el sucre a la batedora i primer ho barregem a poc a poc, un cop estigui tot integrat pugem la velocitat perquè es munti. Quan veiem que ja està cremós ho parem. Si volem acolorir una part de la crema ara és el moment. Jo ho vaig separar en dos parts i una la vaig fer de color taronja fluixet. 
Anem a muntar el pastís. Perquè quedi millor posarem els pans de pessic girats al revés. Posarem a tot el voltant i amb la mànega, un cercle de crema i al centre la melmelada. Així fins a posar els tres pans de pessic. Després posarem una primera capa de crema i posarem el pastís a la nevera, i la crema també. Al cap de 30 minuts ja podem acabar de cobrir el pastís tant bé com puguem amb la crema. 


Ara calentarem els 50 gr de llet o nata, el que tingueu, i quan estiguin a punt de bullir li tirem els 100 gr de xocolata per postres i remenem fins que es desfaci del tot. Després la posem en un biberó de plàstic, aquests pots que tenen tapa amb una boquilla per poder posar salses. Deixarem la xocolata una estona que es refredi i guanyi consistència. Necessitem que estigui entre líquida i sòlida. Suficientment espessa com perquè no caiguin les gotes massa ràpid. El pastís també ha d'estar a la nevera perquè el contacte amb el fred farà que es solidifiquin a mida que caiguin. Així doncs disposem tot el voltant del pastís amb gotes i després decorem tota la part superior també amb filets de xocolata. 


Ara és el moment de decorar-la amb el que tingueu. Jo vaig fer servir les joguines, els macarons, els micados i algunes decoracions de xocolata i caramel. Ah! i les lletres que les vaig fer amb fondant blanc i unes plantilles que havia retallat amb cartolina. En vaig fer dues i van quedar molt lluïdes. 
Bon profit!